Jury 65. OKFA

Magdalena Łazarkiewicz

Reżyserka. Studiowała kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim (1976). W latach 1977-1978 była kierownikiem literackim Teatru im. Jaracza w Olsztynie. W 1982 r. ukończyła Wydział Radia i Telewizji UŚ w Katowicach. W sezonie 2005/2006 dyrektor artystyczny Teatru Nowego PRAGA. Od 2006 r. wykładowca w Warszawskiej Szkole Filmowej a od 2012 r. w krakowskiej Akademii MULTI ART. Autorka wielokrotnie nagradzanych fabuł, dokumentów, spektakli teatralnych i teatru telewizji, także filmów reklamowych, programów telewizyjnych i muzycznych.

Ważniejsze nagrody: „Powrót” (2018) Nagroda Publiczności na Filmes de Femmes Festival, Nagroda Specjalna Jury i Nagroda za Reżyserię na The Polish Film Festival w Chicago, GRAND PRIX na Festiwalu Polskich Filmów „EKRAN” w Toronto; „Nie-obecność” (2014) „Złote Grono” na  Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie; „Ostatni dzwonek” (1989) Grand Prix na Festiwalu „Młodzi i Film” w Koszalinie; „Odjazd” (1992) Nagroda Specjalna Jury na FPFF w Gdyni; „Przez dotyk” (1986) m.in. Grand Prix na Femmmes Film Festival w Creteil, MFF Figueira da Foz, festiwalach w Gdańsku oraz „Młodzi i Film” w Koszalinie.

Anna Zamecka

Reżyserka, scenarzystka i producentka filmowa. Jej pełnometrażowy debiut „Komunia” (2016) zdobył wiele międzynarodowych nagród, m.in. Europejską Nagrodę Filmową w kategorii Najlepszy Europejski Film Dokumentalny, nagrodę Tygodnia Krytyki na MFF w Locarno oraz znalazł się na krótkiej liście do Oscara. Studiowała antropologię kulturową, dziennikarstwo i fotografię w Warszawie i Kopenhadze. Członkini Europejskiej Akademii Filmowej.

Krzysztof Majchrzak

Aktor, muzyk, pedagog. Jeden z najbardziej charakterystycznych aktorów filmowych i teatralnych, znany z licznych kreacji w filmach Jana Jakuba Kolskiego, Piotra Szulkina i Witolda Leszczyńskiego; również muzyk koncertujący z kwartetem jazzowym A-2, od kilku lat wykładowca warszawskiej Akademii Teatralnej.
Studiował wokalistykę i pedagogikę w PWSM w Łodzi, później rozpoczął studia aktorskie w tamtejszej PWSFTviT, by ostatecznie dyplom zrobić w warszawskiej PWST w 1974 r. Po studiach, w latach 1974-1975 występował w Teatrze Narodowym, przez 16 kolejnych lat należał do zespołu warszawskiego Teatru Powszechnego, od 1991 r. aktor warszawskiego Teatru Studio. Debiutował jeszcze na studiach w 1970 r., a dziewięć lat później wystąpił w pierwszej głównej roli filmowej u Filipa Bajona w „Arii dla atlety”, która okazała się przełomem. Niezapomnianą kreację stworzył w „Konopielce” Witolda leszczyńskiego (1981 r.). Z tym reżyserem spotkał się jeszcze na planie „Siekierezady” (1985 r.). Druga połowa lat 90. to okres intensywnej i owocnej współpracy z Janem Jakubem Kolskim. Wyjątkowym momentem na jego artystycznej drodze było spotkanie z Davidem Lynchem przy filmie „Inland Empire” (2006 r.), gdzie aktor wcielił się w postać Fantoma.
Wielokrotnie nagradzany, m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni („Cudowne miejsce” 1994 r., „Historia kina w Popielawach” 1998 r., „Pornografia” 2003 r.).
W 2016 r. zagrał główną rolę w filmie J.J. Kolskiego „Las 4 rano”, do którego także współtworzył scenariusz.

Łukasz Maciejewski

Filmoznawca, krytyk filmowy i teatralny. Członek Europejskiej Akademii Filmowej, Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych („AICT”) oraz Federacji Krytyków Filmowych („Fipresci”). Dyrektor programowy festiwalu „Kino na Granicy” w Cieszynie oraz festiwalu Grand Prix Komeda w Ostrowie Wielkopolskim. Wykładowca na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi, juror na kilkuset festiwalach filmowych, moderator i organizator dziesiątek imprez filmowych. W 2018 roku otrzymał Nagrodę Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „filmowa książka roku”, statuetkę „Art-Kciuka 2018” dla „wybitnego człowieka instytucji”, a także medal „Polonia Minor” przyznany przez marszałka województwa małopolskiego za zasługi w upowszechnianiu kultury w Małopolsce. Członek Rady Programowej „TheMuBa” – internetowego teatru Borysa Szyca. Pomysłodawca i organizator autorskich cykli: ‘Kino za Rogiem” i „Aktorki na Bielanach” (Warszawa), „Magiel filmowy” (Wrocław), „Goście Łukasza Maciejewskiego” (Tarnów), „Przywrócone arcydzieła” (Kraków), moderator „Kina Konesera” w Koninie. Ambasador akcji „Kultura Dostępna w kinach”, ekspert stacji HBO i Cinemax. W Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie prowadzi kino Millennium. Autor wielu książek (m.in. dwujęzycznego, polsko-angielskiego albumu „Koniec świata wartości. Rozmowy z Krystianem Lupą”, „Przygoda myśli”, „Wszystko jest lekko dziwne” – wywiad rzeka z Jerzym Radziwiłowiczem, „Flirtując z życiem” – wywiad rzeka z Danutą Stenką, „Aktorki. Spotkania”, „Aktorki. Portrety”, „Aktorki. Odkrycia”), stały współpracownik kilkunastu czasopism, recenzent i felietonista Onetu oraz łódzkiego „Kalejdoskopu”, stały komentator „Tygodnika Kulturalnego” w TVP Kultura, autor cyklu „Z fotela Łukasza Maciejewskiego” (portal Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych). Laureat wielu nagród i wyróżnień dziennikarskich: m.in. statuetki „Uskrzydlony”, „Dziennikarskiej Weny” oraz „Złotej Róży” za nową jakość w krytyce filmowej, trzykrotnie nominowany do Nagrody PISF, czterokrotnie do tytułu „Człowieka Roku Małopolski”.

 

Tomasz Drozdowicz

Reżyser, scenarzysta, producent. Absolwent Reżyserii Wydziału Filmu i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Autor filmów dokumentalnych (m.in. „Znaki Pokuty”, „Nazukos czyli z biegiem Sprząśli”, „Dom wielki jak zamek”, „Potrójny Hamlet w Elsynorze”, „Świat według Lema”, „Kolba, na szczęście!”, „Zupa na puentach”, „Maksymiuk. Koncert na dwoje”), teledysków, seriali, programów telewizyjnych, widowisk teatru telewizji „Człowiek, który zatrzymał Rosję”. Zadebiutował w filmie fabularnym jako reżyser i producent powstałego w koprodukcji polsko-niemieckiej „Futra” (2007 r.).
Prowadzi zajęcia z reżyserii, sztuki operatorskiej i montażu ze studentami Multimediów na Wydziale Mechatroniki Politechniki Warszawskiej. Był jurorem na Warszawskim Festiwalu Filmowym oraz na MFF Grand OFF. Jego ostatni dokument „Maksymiuk. Koncert na dwoje” otrzymał Nagrodę Publiczności na Warszawskim Festiwalu Filmowym 2018, oraz nominacje na Krakowskim Festiwalu Filmowym (konkurs polski, najlepszy dokumentalny film muzyczny) i FIPADOC w Biarritz.